Click Tahukah Anda - London 2012 Olympic gold medal ?

 Tahukah Anda ??







Direka  khusus untuk setiap Permainan, pingat adalah matlamat setiap atlit berusaha untuk menang.

Pingat-pingat di Sukan Olimpik London 2012 akan diberikan semasa jumlah 302 Majlis Kemenangan, mengambil tempat di tempat-tempat di seluruh UK.

Pingat telah direka oleh David Watkins, merupakan seorang pelukis dalam bidang seni hiasan, dan pengeluaran di ibu pejabat Mint Diraja di Llantrisant, South Wales.
Cerita di sebalik pingat

Borang pekeliling pingat Olimpik 'adalah metafora untuk dunia. Gambar hadapan pingat sentiasa menggambarkan imej yang sama pada Sukan Musim Panas - Dewi Greek Kemenangan, Nike, melangkah keluar dari gambaran Parthenon untuk tiba di Bandar Angkatan.

Reka bentuk untuk sebaliknya mempunyai lima elemen simbolik:

- Latar belakang melengkung membayangkan mangkuk yang serupa dengan reka bentuk amfiteater.
- Lambang teras adalah satu ungkapan seni bina, metafora untuk bandar moden,
- Grid itu mencadangkan kedua-dua memadu tenaga , imej terpancar tenaga yang mewakili usaha atlet.
- Sungai Thames yang berlatar belakangkan adalah simbol bagi London dan juga  reben barok  yang berkibar, dengan riaksi  rasa mendapat sambutan.
- Persegi adalah motif pengimbangan akhir reka bentuk, menentang circularity keseluruhan reka bentuk, menekankan fokus ke atas pusat dan mengukuhkan lagi rasa 'tempat' seperti dalam peta Inset.

Spesifikasi pingat

- Pingat Olimpik London 2012 berat 375-400g, 85mm diameter dan tebal 7mm.
- Pingat emas dibuat perak sebanyak 92.5% dan 1.34% emas, dengan tembaga baki (minimum 6g emas).
- Pingat perak dibuat perak sebanyak 92.5%, dengan tembaga selebihnya.
- Pingat gangsa terdiri daripada 97.0% kuprum, zink 2.5% dan 0.5% timah.

Bijih berharga untuk pingat telah dibekalkan oleh London 2012 penaja Rio Tinto dan telah dilombong di Kennecott Utah Copper Mine berhampiran Salt Lake City di Amerika, serta dari Oyu Tolgoi projek di Mongolia. Bagi amaun yang kecil bukan berharga elemen yang membentuk gangsa, zink telah diperoleh dari sebuah lombong di Australia dan juga daripada stok yang dikitar semula, manakala timah berasal dari sebuah lombong di Cornwall.
Bagaimana reka bentuk yang dipilih

Apabila mencipta ringkas, London 2012 Jawatankuasa Penganjur (LOCOG) Kemenangan pasukan Upacara bekerja rapat dengan Penyimpan syiling dan Pingat Muzium British, Philip Attwood, untuk melihat sejarah simbolik pingat di Eropah dalam abad yang lalu.

Panel bebas John Sir warna merah bata (pengerusi), Sir Mark Jones, Catherine Johnson, Ade Adepitan (timbalan pengerusi), Iwona Blazwick OBE, Niccy Hallifax dan Martin Hijau telah ditubuhkan untuk melihat reka bentuk yang dihantar oleh lebih 100 artis. Jawatankuasa Atlet LOCOG, dipengerusikan oleh Jonathan Edwards, dan Persatuan Olimpik British (BOA) juga terlibat sepanjang proses.

Pingat ini dapat dilihat di Muzium British di seluruh Permainan.



Laporan Asal : Click Here

Penulis : Unknown ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Click Tahukah Anda - London 2012 Olympic gold medal ? ini dipublish oleh Unknown pada hari Thursday 9 August 2012. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 0 komentar: di postingan Click Tahukah Anda - London 2012 Olympic gold medal ?
 

0 comments:

Post a Comment

how to be pro???